Wat mag ik mijn paard geven? #1

26-05-2020

Wat mag ik mijn paard geven?

Zoals je waarschijnlijk al wel wist is dat paarden niet alles mogen eten en dat er veel dingen zijn die zelfs giftig en dodelijk kunnen zijn voor je trouwe viervoeter.

In #1 komen de groenten en het fruit aan bod.

Let op: Het is niet omdat een paard iets mag eten en het niet giftig is, dat je het eindeloos moet gaan voeren. Groenten en fruit bevatten vaak veel suikers en kunnen in kleine maten zeker geen kwaad maar je paard hoeft er ook niet te veel van.


Groenten die je beter NIET geeft:


  • Aardappel
  • Aubergine
  • Augurk
  • Broccoli
  • Druiven (in verband met verstikkingsgevaar)
  • Koolsoorten (bloemkool, rodekool, ...)
  • Maïs
  • Paprika
  • Prei
  • Rabarber
  • Spinazie
  • Spruit
  • Tomaat
  • Ui

Groenten die WEL mogen:


  • Komkommer
  • Rode biet
  • Radijs
  • Sla
  • Witlof
  • Wortel

Fruit dat je beter NIET geeft:


  • Avocado
  • Kersen
  • Meloen

Fruit dat je WEL mag geven:


  • Aardbei
  • Appel
  • Abrikoos
  • Ananas
  • Banaan
  • Mandarijn
  • Peer
  • Perzik (zonder pit!!!)
  • Pruim (zonder pit!!!)
  • Sinaasappel



Ziezo, nu kan jij je paard lekker verwennen met de juiste groenten en het juiste fruit!

Onthoud heel goed: te veel is nooit goed!!

Geef ze het af en toe tussendoor als lekkers maar zeker nooit in grote hoeveelheden als maaltijd.

Ik zelf was ik de groenten en het fruit dat ik aan mijn paarden geef altijd eerst even af. Zo zitten er zeker geen pesticiden meer op. Ook kijk ik altijd even na of het er nog vers uit ziet en haal ik eventuele pitten eruit.

Twijfel je of je iets mag geven? Geef je het uiteraard beter niet!

Laat hier onder maar weten of jij er nog meer weet of twijfel hebt over sommige, dan voeg ik ze toe aan de lijst.


Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin